12.31.2009

Kedah Maju 2010?????

2010.. Tahun paling ak tunggu suatu masa dulu.. Masa tue sibuk hebah dengan Kedah Maju 2010.. Skang nie, akibat "kepintaran" rakyat Kedah dalam proses mengundi, tiba2 diam kisah Kedah Maju 2010..Hahaha...


Tapi, sempena 2010 nie, nekad baru diletakkan dalam diri.. Dengan kaedah baru untuk menguruskan diri, dan semangat sedia ada diupdatekan... Aku akan teruskan usaha mempertingkan kebolehan diri dalam segala bidang yang aku lalui skang ni berasaskan jatidiri yang telah ditanamkan sejak kecik dulu...

Di mana pentingnya semua ni? Kerna aku aset penting negara kita. Itu yang aku tanamkan. Pada aku, segala kesejahteraan dalam negara ni skang bergantung pada aku. Kalo Arwah Gus Dur yang cacat pon boleh tadbir negara (walaupun penuh isu & kontroversi), inikan pulak aku...

Salam Tahun Baru 2010 untuk anda semua.. Ingatlah bahawa anda aset penting pada keluarga, bangsa, agama dan Malaysia!

12.24.2009

PMR 2009!

Salam tahniah untuk Shazlin yang dah berjaya dapat 8A dalam PMR 2009...

Tahniah jugak untuk Syidi yang dapat 7A 1B dalam PMR 2009...

Ingatlah bahawa perjuangan anda belum selesai... Pastikan anda sentiasa bersedia untuk menimba sebanyak ilmu untuk kehidupan.. Ilmu untuk hidup bukanlah sejenis ilmu yang hanya dipelajari melalui buku. Tetapi ilmu untuk hidup tue merangkumi segalanya yang kebanyakan diperoleh melalui pengalaman...

Tahniah jugak pada bebudak Form 3 yang len di seluruh Malaysia.. Pada yang berjaya, pastikan kejayaan yang sama dikecapi dalam SPM nanti.. Pada yang kurang berjaya, ingat! Masih banyak yang boleh anda buat untuk berubah...


*Shazlin & Syidi merupakan sepupu sebelah abah aku...

Kemahuan diri.

Kebanyakan orang, apa yang dia mau, PASTI dapat...
Lain dari aku, hampir semua yang aku nak tapi xdapat..

Namun,
Semua benda yang orang dapat, sebab dia nak, biasa bersifat kebendaan..
Aku juga nak barang2 bersifat fizikal nih.. Namun jarang dapat..
Semua perlukan USAHA..

Walaupun begitu,
aku dapat banyak dari orang lain selalu dapat..
Semuanya bersifat bukan fizikal.
Idea, isu dan jugak kemahiran lembut (softskill)...

Sebab itu, '
Aku jadi lebih paham, sebab apa, kebendaan ni bersifat sangat sementara.

12.22.2009

Kenapa syarikat orang Melayu selalu hancur?

Aku selalu berfikir positif ke atas syarikat milik bumiputera... Terutama Melayu... Biar orang kata kebanyakan orang Melayu dengki yang mengakibatkan kebanyakan syarikat orang Melayu gulung tikar. Namun aku tetap berusaha untuk menggunakan produk dan membeli produk dari kedai hakmilik bumiputera, kalo boleh...

Apa masalah utama bila syarikat orang Melayu ni dah tertubuh, dan bisnes berjalan lancar?? Maka si usahawan ni pon dah mula kaya dan boleh keluar zakat yang banyak untuk tujuan kebajikan orang Islam..Itu bukan masalah, tapi kelebihan untuk orang Islam.. Masalah utama, ialah bilamana syarikat Melayu ni dah mula naik lemak... Mula nak jadi sombong.. Kalo masa awal2 buka kedai, layan customer bagus dan mesra.. Skang dah mula biadap.. Kalo bukan dari pelanggan tetap, maka layanan macam melepaskan kentut di mana-mana..

Mungkin niat utama si usahawan Melayu untuk masuk dunia keusahawanan nie ialah untuk kaya.. Sapa xmau bisnes yang xleh kaya.. KAn?? Tapi wujud kebanyakan usahawan ni nak kaya.. Tapi kaedah tercepat yang dia nak.. Xmau nak usaha lebih & lama sket...

Jadi, untuk "menjayakan" usaha menambah kekayaan secara cepat, maka banyak kaedah dilakukan... Memanipulasikan pihak yang lemah sampai la keuntungan berlipat ganda dapat. Itu kaedah yang terbaik dan paling cemerlang untuk cepat kaya...Kaedah nak manipulasikan pulak, pastikan orang yang dimanipulasi tue berada dalam keadaan yang turut juga tersepit.. Maka tiada pilihan lain, maka terpaksa menjadikan syarikat milik usahawan yang nak berjaya ni.

Kaedah lain yang digunakan ialah dengan memastikan projek yang cuba dijayakan dalam bisnes yang dibuat tu mendapat pembiayaan kerajaan. Kaedah melobi ddari pihak kerajaan aku xmau komen. Tapi, bila dah dapat, dan diamanahkan untuk menjadi orang tengah dalam membuat pembayaran kepada pihak ketiga (yakni orang yang tersepit tadi), maka pembayaran cuba dilambatkan dengan alasan bayaran dari Jabatan Perbendaharaan Negara lambat. Akhirnya si pihak ketiga yang tersepit ni, terus tersepit, maka elaun yang patut disalurkan tadi menjadi "keuntungan syarikat". Inilah kaedah kejayaan syarikat Melayu.

Justeru itu, lama-kelamaan, bila syarikat macam nie dan KANTOI, maka secara serta-merta akan jatuh papa dan mendapat kerugian yang berlipat ganda. Inilah realiti dunia usahawan bumiputera. Tidak bersifat untuk menuduh SEMUA, namun kebanyakan.

Untuk itu, pada syarikat Melayu yang masih berfoya-foya memanipulasikan bangsa sendiri, jangan sampai tergadai Tanah Melayu ni disebabkan manusia "berjaya" seperti anda.

12.21.2009

Ancaman...

Dalam hidup kita.. Akan ada 2 jenis ancaman yang akan wat diri kita jadi teruk atau bagus...

PERTAMA!
Ancaman dalam diri..
Ini adalah ancaman berbentuk emosi yang sering terganggu kerana terlalu dengki ngan orang lain. Kita akan membuat ancaman pada diri kita bila kita terlalu inginkan sesuatu padahal kita tak mampu untuk memilikinya. Maka usaha yang kita wat, pada kebanyakan masanya akan menyebabkan diri kita terancam dan seterusnya memberikan kesan negatif pada diri kita.

KEDUA!
Ancaman dari persekitaran diri (iaitu ancaman luar).
Kes ni plak berlaku pada kita contohnya udara persekitaran yang membawa kepada penyakit pada kita.. Contohnya H1N1.. Diri kita terancam dengan penyakit bahaya nie kerana keadaan sekitar dicemari oleh udara yang mengandungi virus H1N1...
Selain tu, ancaman dari manusia len pon boleh menyebabkan kita terancam... Peragut, penjenayah, di pendengki yang dengki ngan kita ataupun member2 yang xsuka tengok kita berjaya.. Ini jugak akan menyebabkan kita terancam dan berada dalam keadaan bahaya.


Untuk lindungi diri kita, pada ancaman jenis pertama. Kita perlu sentiasa optimis dengan segala tindakan yang kita wat.. Juga perlu optimis pada situasi yang berlaku pada kita.. Kalo perkara yang melibatkan dalam diri tak dapat diselesaikan, maka apa jenis masalah yang datang pon memang xboleh nak diselesaikan.Sentiasa berfikiran posifif la..ehe..

Bagi ancaman jenis kedua, kaedah untuk mempertahankan diri dari ancaman jenis ni ialah dengan memastikan setiap hubungan dengan mana2 manusia hatta binatang sekalipun perlulah baik.. Seperti lagu kumpulan Scorpion, "what u give, u get back". Itu yang perlu kita paham.. Hukum karma di dunia nie kalo jahat kita wat kat orang, makan jahat itu akan datang gak kat kita satu hari nanti..Namun, kalo dah orang dengki sangat ngan kita pon, pastikan kita sentiasa bertindak untuk pertahankan (defend) diri kita.. Xperlu membuat serangan balas..Kerna balasan dari Tuhan tue lagi agung dan mantap..

12.19.2009

Di mana kepentingan Sidang Kemuncak Copenhagen 2009?


Semalam tamatnya Sidang Kemuncak Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diCopenhagen, Denmark Sidang ini jadi sangat penting untuk mendapatkan satu kata putus untuk kerjasama dari negara di seluruh dunia dalam menangani isu perubahan iklim. Kenapa??? Ini kerana kerjasama dari negara dunia untuk mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau (contohnya karbon dioksida) terutamanya dari negara "penyumbang terbesar" seperti Amerika Syarikat & China.

Justeru itu, sidang kemuncak inilah menjadi titik tolak kerjasama dan penyusunan draf
persetujuan antara negara di seluruh dunia bagi mengehadkan pengeluaran gas rumah hijau ni. Penguatkuasaan kredit karbon antara negara pengeluar ni juga perlu diperkemas bagi memastikan negara maju tidak terus menerus mengeksploitasi alam ini demi kepentingan ekonomi semata-mata sehingga meracuni penduduk di negara membangun seperti kita.

Untuk itu, cadangan seperti yang diucapkan oleh YAB Perdana Menteri di Copenhagen, Denmark patut diambil perhatian oleh negara kuasa besar dunia untuk bekerjasama menyalurkan dana sebanyak AS$200 bilion setahun kepada negara membangun dan mundur adalah satu langkah tepat untuk tujuan pembangunan dan pendidikan kepada semua pihak agar usaha ke arah pembangunan lestari berjaya dicapai.

Semoga ahli politik dunia tidak hanya pandai berkata-kata. Apa yang perlu dipastikan ialah tindakan yang bakal diambil untuk kelestarian alam sekitar demi kebahagiaan umat manusia.


12.18.2009

Hijrah 1431..

Salam Maal Hijrah untuk semua..

Hijrah, ada 2 maksud utama.. Pertama, hijrah bermaksud proses penghijrahan/perpindahan Nabi Muhammad SAW beserta umat Islam dari Mekah ke Madinah.. Ini maksud pertama.. Sepanjang perjalanan, wujud pelbagai strategi & kaedah yang digunakan untuk mengecapi kejayaan semasa proses hijrah berlangsung.

Kedua, maksud hijrah ialah perubahan sikap ataupun perlakuan hidup seseorang dari yang kurang baik atau jahat kepada yang lebih baik... Ini bermaksud kita yang dijadikan sebagai khalifah di bumi ni perlu sentiasa melihat kembali apa yang dah kita wat dan bertindak untuk berubah sekiranya apa yang kita buat tu difikirkan kurang baik, maka perlu diubah kepada yang baik.

Dengan situasi sekarang, kesedaran mengenai alam sekitar, kehidupan beragama & juga kesedaran untuk saling bertoleransi semakin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia..Namun, wujud kesedaran saja takkan berkesan tanpa digerakkan dengan tindakan. Hijrah diperlukan agar kita lebih menjalankan tindakan dari kesedaran yang timbul. Janganlah kita berpecah belah kerna perpecahan umat akan menyebabkan kita dipergunakan dan tergadai tanah milik kita kepada orang yang tidak sepatutnya...

Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah.

Salam Maal Hijrah 1431..

12.17.2009

Babi!!


Hari2 ada orang makan babi...
Hari2 ada orang potong babi...
Hari2 ada orang masak babi...

Kesian babi...
Dah la pendek, xdak tengkuk..
Kena bela seolah diseksa...
Diberi makan sayur ja....

Lagi kesian kat ko babi..
Bila ko ada ramai peminat..
Suka makan ko...
Suka potong2 ko...
Suka jilat2 ko...
Ko kan sedap babi....

Manusia pon suka nak jadi macam ko..
Hidup senang...
Orang bagi makan...

Tapi paling kesian, ko tu HARAM dimakan..
ahahaha...
kesian si babi...

Kadang2 babi pon makan babi...

12.11.2009

Bom itu...


Alkisah sebiji bom...
Buatan tempatan...
Yang akan menyerang negara sendiri..
Sumbunya pula, semakin pendek..
Namun, ia belum dibakar..

Bom ini sangat bahaya..
Bila ia meletup,
maka terhapus satu bangsa yang bangga dengan lambangnya.
Maka membesar, sebuah negara yang dulunya kerdil.
Lebih kerdil dari bumi emas yang diduduki sekarang.

Lihat saja kini,
daerah & bandar2 besar kita,
habis hilang kuasa asal..
Pengambilalihan secara terancang & mantap..
Di bahagian utara semenanjung,
pulau yang kini seolah-olah "diklonkan"
dari pulau di sebelah selatan semenanjung emas.

Apa lagi yang kita ada??
Pemadam api???
Sumbu tambahan untuk melambatkan letupan bom ini??
Atau, kita mahu nyalakan api & letupkan bom ini??

Andai bom itu meletup,
maka sejarah mungkin berulang..
Dengan itu, berbahagialah si penjilat bontot
bangsa yang xreti nak mencuci bontot mereka...
Jenis pengkhianat inilah yang semakin kaya
dengan dana Yahudi & penjajah zaman moden kini.

11.29.2009

Salam Hari Raya Korban...

Hari nie hari terakhir untuk hari Tasyrik yang mana umat Islam diharamkan berpuasa dan meraikan ibadah korban di seluruh pelusuk dunia.. Sepanjang menjalani ibadah korban nie, banyak perkara perlu dikorbankan selain haiwan ternakan yang dikorbankan.... Pengorbanan untuk mendalami ilmu korban, pengorbanan masa untuk korban, malah pengorbanan rasa marah sepanjang menjalani ibadah nie...

Sebabnya, xsemua umat yang wat ibadah korban nie paham 100% tentang praktikal dalam proses pembahagian daging korban... Justeru itu, untuk sahabat2 yang masih mengumpulkan duit untuk ibadah korban tahun depan, pastikan bukan duit sahaja yang dikumpulkan.. Tapi, tambahkan jugak ilmu berkaitan pembahagian daging korban agar tidak berlaku kekecohan selepas lembu dilapah...

Salam Aidiladha buat semua.. Setiap pengorbanan itu sememangnya pahit. Namun, kepahitan itulah yang bakal memberikan kejayaan semanis madu dan bermakna dalam hidup...

11.22.2009

Waktu mempergunakan siswazah!!

Dunia dah berubah... Semua nak cepat dan mantap.... Kalo Megi pon nak yang sedap, mengenyangkan, cepat dimasak dan jugak sangat berkhasiat... Itu apa yang kita nak...

Kalo dekad sebelum nie, negara kita asek sibuk nak hasilkan sebanyak mungkin graduan yang diiktiraf di seluruh negara... HAsilnya, lahirlah ribuan graduan dari seluruh pelusuk Malaysia dari universiti serata dunia...

Bila dah beribu-ribu graduan terlahir hasil persetubuhan begitu banyak institusi pengajian tinggi, datang pula masalah lain, iaitu kisah lambakan graduan menganggur..Untuk selesaikan masalah graduan menganggur, maka banyak la program untuk menambahkan kemahiran pada graduan (yang si graduan ni pon masa kat U xmo join xtvt ko-kurikulum, dah konvo baru terhegeh2). Siap disediakan peruntukan khas lagi untuk bayar elaun. Punya la bagus kerajaan kita.

Skang nie, pihak swasta banyak dah mula sedar untuk membantu menyelesaikan masalah graduan menganggur nie...Maka beranak pinaklah pula syarikat penjodohan kerja untuk membantu graduan nie... Apa kes skang ialah syarikat2 nie smua seolah2 cuba untuk memanipulasikan graduan yang ada skang... KEbanyakan kerja yang disediakan bagai xsetimpal dengan kelulusan yang ada...

BUkan bermakna nak keja ofis ataupun keja yang mudah.. Namun, ia seharusnya bersifat pekerjaan yang tidak semata2 untuk mengaut keuntungan dengan memanipulasikan graduan yang ada... Buat member2 graduan, berhati2 dalam mencari pekerjaan... Jangan sampai tertipu...

11.14.2009

Cemburu tanda sayang????

"cemburu tue tandanya sayang!!!" nie la satu ungkapan yang aku rasa pelik yang terpacul dari mulut mak aku... Macam taw2 ja yang aku nie memang tengah tensen dengan manusia yang kuat cemburu nie...

1st pasal kes yang dilaporkan dalam Harian Metro beberapa hari lepas pasal kes sorang pakcik yang dah bertaraf EMAS usianya yang bunuh isteri dia sebab CEMBURU!!!Nie kes yang berlaku di Kedah.Negeri di mana rakyatnya mempunyai satu sifat "pantang kalah!"

2nd atas kes2 "clash" pasangan yang bercinta akibat si jantan atau si gurl yang terlalu cemburu dengan pasangan dia yang agak HOT!!!

2 kes utama nie aku cuba ketengahkan pasal pada pendapat aku cemburu nie perlulah berada pada TEMPAT YANG SESUAI bukan boleh suka2 ja nak cemburu....Sebabnya??? Manusia nie sangat unik... Dan manusia perlu untuk bersosial dan berhubung dengan ramai manusia lain untuk memastikan hidup kita xterlalu stress dan lebih bermakna...

Percemburuan dalam konteks rumahtangga pada pendapat aku patut.. Namun kaedah penyelesaian pada masalah percemburuan nie ialah dengan sikap positif antara pasangan dan saling percaya antara pasangan... Selain tue, percemburuan yang terjadi biarlah bertempat dan sekiranya menghasilkan masalah, kenalah diselesaikan dengan perbincangan yang baik.. Bukan sampai tahap melibatkan pendekatan fizikal.

Kes cemburu dalam rumahtangga nie maleh nak ulas lebih2 pasal memang patut pon untuk cemburu.. Kes utama di sini ialah cemburu dalam perhubungan nie...

Trend orang muda zaman kini ialah mempunyai pasangan yang konon boleh membahagiakan masa senggang ataupun untuk tujuan menghasilkan cinta yang memuaskan nafsu fizikal atau batin (yakni hubungan haram). Masalah yang berlaku di sini, bilamana si pakwe atau makwe yang cemburu lelebih ngan pasangan dia sampai tahap mengongkong segala pergerakan dan kaedah bersosial sesama kawan2 yang lain..

Ni yang menyusahkan hidup semua orang terutama yang ada pasangan sendiri (xkira sesama jantina mahupun berlainan jantina). Xperlu untuk cemburu lelebih la.. Pasangan tue belum lagi well establish ngan kita... Kalo dah ada hubungan rasmi (yang ada dokumen) baru la sesuai nak cemburu....

Lagi satu kes cemburu nie cemburu ngan kelebihan yang ada pada member2 berdekatan...Nak sembang ngan awek dia pon dah melalak macam anjing punya marah kat kita....Nak jeles kat kengkawan pon jangan la camtue.. Kan kita ada kaedah dan cara yang baik... Maka perlulah dibuat dengan cara yang baek...

Kesimpulan di sini, cemburu tue datang dari dalam diri kita... Camna nak control nafsu cemburu nie?? Kena lah tanya diri kita... Xperlulah nak cemburu pada tempat yang xsesuai... Ibarat macam kencing la.. Datang dari dalam diri kita gak... Kalo p kencing merata, apa guna jadi manusia?? Bek jadi anjing....Kencing la di tempat yang sesuai...

11.11.2009

Tips keja...

Bila dah abes study, xkisahlah peringkat degree mahupun diploma..... Hatta baru lepas SPM sekalipun, pastikan keja yang ada, kita redha dlu dengan rezki yang kita dapat... Maybe keja yang 1st kita dapat nie la jadi asas pada kehidupan masa depan kita....

Jadi, untuk mula keja pon kena guna $$$$ jugak.. Bukan la senang2 ja keja... Pasal, nak guna transport g keja pon $$$$, nak makan pon $$$$... Kalo sesapa yang dapat keja dekat2 ngan umah dia.. Maka lebih jimat la.. Kalo yang nak kena merantau, modal nak kena ada la...

Nafsu berbelanja masa mula2 nak keja nie kena la tahan... Kalo x, memang susah hidup nnti..Hoho...

Tips seterusnya, dah keja nie, kena la ingat.. INi la periuk nasi kita.. Kena jaga btul2... Bukan lagi macam time skola ataupun time blaja dlu.. Sangat berbeza... Xleh nak suka2 ja absent & wat alasan x munasabah.. Yang penting, kena ikhlas dan mulakan dengan niat yang baik....

Smoga pengalaman yang ada nie leh bagi inspirasi untuk kebaikan bersama...

11.06.2009

Keampunan dipinta...

Niewat pertama kalinya aku update blog nie selepas bermulanya aku keja...Isk2.. Memang susah bila dah keja nie... Sangat banyak cabaran & dugaan yang nak kena lalui... ak cari umah, nak setting transport nak p keja & balik keja.... Nak sesuaikan diri dengan kawasan baru dan lain2.....

So, ak mintak ampun n maaf sesangat kat smua ang slalu baca blog nie...HUhu... Apa2 pon aku akan mengusahakan untuk carik alernatif terbaik bagi aku boleh update blog nie sekerap yang mungkin.. Banyak benda yang nak kongsi hasil masuk ke DUNIA BARU nie... HAhaha....

OK.. Apa2 boleh update melalui twitter & Facebook... Moga kita semua berada di bawah keberkatan Allah hendaknya.. Amin...

10.16.2009

Selepas konvo...

Setelah beberapa lama sibuk dengan perjumpaan bersama sabahat UMS, nie baru sempat online untuk mengucapkan jutaan terima kasih pada smua member yang mendoakan kejayaan aku sampai dapat konvo pada tahun nie.. Thanks banyak2 pada mak n abah, atas segala semangat & dorongan yang diberikan...Thanks gak pada yo, Mas, Syuhada, Nur, Belle, Hafiz, Lola, Nana, Michelle, Beckie yang sudi bagi ak bunga, bear dan bantal peluk sempena konvo ritu...

Mungkin kini ak rasa kurang selesa untuk online lelama... Masih sayu dengan proses perpisahan dengan member serta junior di UMS. Semoga lepas nie diberikan kelapangan untuk berjumpa dengan kalian dan lebih banyak perkongsian dapat kita jalankan.

Jutaan ampun dan maaf dipanjatkan sekiranya wujud kesalahan dan tindakan yang menyakitkan hati anda semua... Pengalaman bersama di UMS merupakan satu kenangan yang paling aku ingati kerna inilah saat yang menambah perisa matang dalam hidup aku.

Insyallah aku akan start keja minggu depan. Kesibukan untuk menstabilkan situasi hidup bekerja di tempat orang perlukan sedikit masa dan pengorbanan yang besar.. Mungkin juga tiada update untuk tempoh tertentu sehinggalah aku berjaya stabilizekan diri aku di sana...

10.04.2009

Konvokesyen..

Esok nak p KK...
Stay sana sampai 15hb...
Lepas tu straight p KL plak..
Keja....
Mungkin xdapat update blog lebih dari semninggu...
Insyaallah undate melalui Twitter & Facebook.

Selamat Konvo untuk smua sahabat UMS yang berkonvo tahun nie...
Kita jmpa di KK!!!

10.03.2009

Kura-kura vs kura-kura hitam..

Kalo ceta spiderman 3, salah satu musuh utama spiderman tue ialah spiderman hitam...

Camtue la kisah kura-kura yang ada ngan aku skang nie... Dia dah jadi hitam plak sejak 24 jam yang lalu... Masa awal2 dia tukar jadi kura-kura hitam, dia dah mula syok sndiri dengan apa yang dia wat... Mula terasa orang sekeliling dia salah ja... Dia saja la yang btul... Ego plak, tahap kura-kura yang disumpah jadi BABI ja...Dah wat salah, tapi xmau jgak nak mintak ampun...Nak harap raya ja...Ntah la apa pasal ngan kura-kura nie...

Skang nie bila kura-kura nak kuar dari jiwa hitam dia nie...Dia smpai jadi serabut jiwa raga dia... Dah la berjalan pon lembap... Kehitaman jiwa dia nie telah menghitamkan diri dia jugak... Nak kena cari ubat jiwa yang sangat mujarab... Maybe dia perlu keluar dari negeri kura-kura dia untuk cari jalan...

Perlu kekuatan dalaman yang kuat dari kura-kura ni...

10.02.2009

Sedarlah diri wahai kura-kura!

Hei kamu si kura-kura...
Kenapa kamu ini xreti nak bersyukur??? Tidakkah cukup kebebasan yang mak bapak kau berikan??Asyik saja nak mencari sesuatu yang menyusahkan hidup kamu.

Hei kura-kura!
Kamu nie, xtau ka yang laut tue banyak skali pencemaran?
Pencemaran oleh manusia yang bertuhankan nafsu?
Kamu juga punya Tuhan hai si kura-kura..

Biar kamu sudah besar panjang, kamu tetap si kura-kura.
Udah la lembap, cangkerang pon xreti nak bersihkan.
Nak jugak mintak mak tolong bersihkan...
Kalo nak makan, naaakk jugak dia mintak bapa dia carikan lagi..

Sedarlah..
Kamu nie bukannya bagus sangat..
Baru dah besar sket, dah nak tunjuk pandai.
Banyak tindakan "pandai-pandai" yang kamu suka buat sejak kecil.
Biar perkataan tue sebenarnya kamu xsuka.
Itu saja serangan perkataan yang slalu diberikan.

Oleh itu, sedarkanlah dirimu dari rasukan labi-labi dan penyu itu si kura-kura!

10.01.2009

Kura-kura yang xmo susahkan orang.

Ada satu kisah, kura-kura nie dia nak g jenjalan ngan kawan2 dia.. Tapi kura-kura ni kalo boleh nak la p makan sndiri..Xyah lagi nak tunggu makanan yang bapak dia bawak balik. Tapi bila kura-kura dah makin besar, dia terasa bersalah nak mengharap mak bapak dia lagi untuk dapatkan makanan..

Satu hari dia pon cuba carik kawan dia yang kura-kura gak..Tapi dah boleh usaha la untuk cari makanan sndiri.Dia pon nak p blaja ngan kawan2 dia tue..Tapi mak bapak dia mintak dia dok gak melepak dlu ngan mak bapak dia...Kesian dia...

Camna kita nak tolong kura-kura nie ek?? Dia xmo susahkan mak bapak dia...Tapi dia nak jugak melepak ngan member dia...

9.29.2009

Sekentut...



Inilah namanya daun Sekentut.... Sejenis ulam yang selalu dimakan oleh orang tua-tua untuk tujuan kesihatan...Kiranya makan daun ni wat ulam makan ngan nasi, leh buang toksik dalam badan..Bagus sesangat...

Tapi daun nie hebat! Kalo amek daun dia, lepas tue hancurkan kat tangan..Cuba bau... Ada bau macam kentut kaw2 punya...Memang menarik..Sbb tue la dipanggil sebagai nama Daun Sekentut..Ahaha...

Nie la tradisi kita dalam industri farmasi..Percuma dan berkesan...Perlu cuba!

Kura-kura....

Sejak lebih seminggu Aidilfitri nie, banyak isu timbul...Kebanyakannya berkait rapat ngan kura-kura...

Kesian, smua orang suka bersantai2 sempena cuti raya ari tue..Yang bawak keta mcam kura-kura pon banyak...Santai la katakan..Yang bawak laju tue plak, mungkin sebab marahkan kura-kura yang bawak keta lambat...Pecut ja la sesungguh hati...

Manusia kadang2 suka bertindak macam kura-kura...Inilah kita...Selalu sangat xbersyukur... Skali Tuhan turun bala, baru nak insaf...Mari kta doakan agar saudara kita di Filipina yang kena taufan dahsyat agar selamat dan mendapat bantuan sebaiknya...

9.19.2009

Salam Aidilfitri..

Salam Aidilfitri buat semua,

ahli keluarga,
cikgu-cikgu skola, lecturer,
sahabat handai di dalam mahupun luar negara,
dan sesiapa yang mengenali diriku ni..

Maafkan andai ada salah silap dariku,
tergurau lebih2, tercarut ka terkutuk,
tindakan yang xmenyenangkan hati,
mahupun aku tersalah sangka ke atas smua,

Moga lebaran nie kita dapat rahmat dari Allah.
Hiasilah Aidilfitri dengan takbir & tahmid.
Bergembiralah kerana kita disunatkan bergembira di Aidilfitri

Salam Aidilfitri buat semua..

9.17.2009

Jaga-jaga!!

Pada semua member, sahabat mahupun ahli keluarga yang nak balik beraya yang bermula sejak awal minggu nie, aku ucapkan selamat balik kampung.. Smoga perjalanan anda selamat sepanjang jalan..

Jadikan perjalanan anda sebagai ibadah yang memberikan pahala lebih di bulan Ramadhan ni dengan memulakan perjalanan dengan lafaz Bismillah dan doa naik kenderaan...

Jaga-jaga!! Pastikan kenderaan anda "sihat walafiat" sebelum memulakan perjalanan..Xperlu nak laju2 sangat drive, rumah xlari mana pon...Apa yang paling dirisaukan ialah takut xleh nak sampai umah beraya...

Smoga perjalanan anda semua selamat untuk sampai ke destinasi masing-masing.. Tak kira dengan kereta, bas, lori, keretapi, kapal terbang, feri mahupun basikal, jagalah diri anda kerana inilah raya yang pertama & terakhir untuk kita sambut pada tahun 2009 nie..Tahn depan dah raya thn 2010 dah..Xdak lagi raya tahun 2009 nie sampai bila2...Ehe..OK.

9.15.2009

Hujan feat Raihan - Salam Aidilfitri Ayahanda & Bonda

Satu lagu raya yang baru & best...Layankan lirik & MP3 lagu nie...


Terkenang Di Ketika Itu
Ku Dimanja Dan Disayang Selalu
Apa Saja Kemahuan Diri
Akan Cuba Dipenuhi

Walau Hidup Dalam Kesukaran
Kau Kan Cuba Untuk Membahagiakan
Demi Anak-Anak Yang Tersayang
Kau Berdua Kan Berkorban

Tetapi Baru Kusedari
Tidak Mungkin Kan Terbalas Budi
Pengorbanan Mu Tiada Ternilai
Hanya Tuhan Kan Membalasnya

Salam Aidilfitri
Ayah Bonda Yang Dicintai
Maafkanlah Anakmu Ini
Kerna Belum Cukup Berbakti

Pabila Menjelang Lebaran
Baju Baru Kan Disediakan
Walau Mungkin Kami Tak Mengerti
Keperitan Saat Itu

Namun Wajahmu Terus Barcahaya
Oh Sucinya Kasih Sayang Itu
Di Bibir Mu Kan Menguntum Senyum
Andai Anakmu Bahagia

Salam Aidilfitri

Ayah Bonda Yang Dicintai

Maafkanlah Anakmu Ini
Kerna Belum Cukup BerbaktiDi Aidilfitri,Di Aidilfitri



Untuk download, klik SINI..

Kenapa perlu susah???


Dalam hidup, kita kena ada pengalaman susah...Baru la hidup ini akan lebih bermakna dan bahagia...

Contohnya, kalo dulu kita nak p memana susah2 kena berjalan...Jalan p kedai, jalan nk p memana.. Then kesusahan bertambah plak bila nak p KL kena nek tren sampai 10 jam kalo nek dari Butterwoth....Tapi, bla dah senang tahap hidup kita nie, stakat Penang - KL tue nek flight ja la... Sikit punya nikmat ka bila sebelum nie hidup susah rasa seksa melangut dalam ketapi sampai 10 jam, la nie just 45 minit ja nak p KL...


Tue contoh dari sudut pengangkutan..Kalo soal wang plak, bila susah nak carik duit nie, skali dah ada duit, rasa bahagia dia xterkata...Dari situ kita akan berusaha untuk bejimat dan berbelanja secara bijak...

Tapi, bila hidup kita dari kecik asek senang ja, xpernah rasa susah...Maka kenikmatan hidup xrasa...Nak carik nikmat hidup untuk orang2 senang ni besanya dah nak wat benda di luar kebiasaan hidup manusia..Ahaha..Xcaya try check sendiri.. Orang2 yang dok wat benda plik ni ada x dari golongan susah???

Kesimpulannya, untuk rasai nikmat hidup, cuba rasai kesusahan orang yang susah...Bukan p carik susah..Tapi mempelajari akan kesusahan orang len...


*Gambar ialah suasana di sebuah bandar semasa dalam perjalanan ke Agra, India.

9.14.2009

Jom buat passport!!


Bermula 1 Oktober 2009, kerajaan akan mengeluarkan passport untuk tempoh 2 tahun pada harga RM100.

Ini bertujuan nak mengurangkan beban pada sesiapa yang kurang jumlah perjalanannya ke luar negara.Ini bukan saja satu berita gembira untuk orang2 yang dah keja, tetapi lebih gembira untuk student2 terutama mahasiswa di IPT Malaysia.

Lepas ni, kalo nak wat lawatan luar negara, lagi ramai la berpeluang nak g kan???Xpon nak g untuk Latihan Industri di luar pon, lebih ramai yang mampu tanggung kos passport...

Kepada member2 yang xdak passport lagi, nie la waktunya untuk kita wat passport dan melancong ke luar negara..MAS & Air Asia asek lawan perang harga ja skang nie. Tiket dah murah & passport pon dah murah..Jadi, jom melancong cuti2 seluruh dunia!

Terima Kasih Kerajaan Pusat Malaysia atas keprihatinan anda.



Fakta Menarik:
Malaysia merupakan negara pengeluar passport paling pantas di dunia. Pasport dapat disiapkan dalam tempoh 1 hingga 3 jam sahaja selepas selesai semua borang diisi & dokumen sokongan disediakan.

9.12.2009

Ganyang mengganyang..

Lumrah dunia,
bila jumpa manusia yang xbersyukur.
Asyik saja mencari kesalahan orang lain.
Hatta kerna tarian pon dah nak berperang

Langsung xsedar diri,
xsedar dengan apa yang kita dah wat untuk depa
bising guna nama semangat nasionalisme,

Menggelabah sket ja dah nak demo,
Buluh runcing la,
Nak "bersihkan Malaysia" la,
Kalo boleh, nak jadikan Malaysia sebahagian negara depa

Sejak dulu, dah start nak ganyang kita,
Tapi time nak mintak keja mai kat kita,
Bila kena bencana, kita pulun p tolon dulu,
Bila sistem xcekap nak jugak kita tolong,

Itulah pepatah pernah berkata,
Buat baik berpada, buat jahat jangan sekali,
Biar berkali2 xpa, itu yang diamalkan,

Mungkin perubahan camni la penyokong PR nak,
Gelabah sket, xpuas ati sket, kita DEMO!
Xsuka ja, kutuk sepuas2 ati,
Gunakan carutan sepenuh hati,
Tak fikir perasaan jiran,
Xfikir perasaan orang lain,
biarpun orang tu saudara sendiri,

Inikah perubahan yang kita nak???
Mahukah ganyang mengganyang diteruskan???

9.11.2009

Antara terpilih dan memilih.


Anda diminta membuat pilihan.

Memilih perkara yang anda minat & sanggup usahakan ATAUPUN mengambil perkara yang mana anda telah terpilih.

Contoh Situasi 1:
Scha memilih bidang modelling sebagai kerjaya hidupnya...
Namun, pada masa yang sama dia juga terpilih untuk menjadi pelakon kerana mempunyai rupa yang menarik & perwatakan yang sempoi.
Scha dalam dilema skarang samada memilih kerjaya yang dia minat ataupun kerjaya yang mana dia terpilih.


Contoh Situasi 2:
Mawi telah berusaha bersungguh-sungguh dalam usaha untuk menjadi bilal yang baik di kampungnya. Mawi memilih bilal kerana minatnya yang mendalam.
Akan tetapi, Mawi telah terpilih menjadi salah seorang peserta Akademi Fantasia.Yang mana dia berpotensin untuk menjadi jaya dan hidup lebih maju dari sekarang.
Mawi jadi buntu, apa samada memilih bilal yang diminati dan mendapat tempat dalam usahanya selama ini atupun mengambil bahagian dalam Akademi Fantasia setelah terpilih menjadi peserta 20 terbaik.


Dari 2 Contoh Situasi di atas, apa yang akan anda buat??? Memilih atau terpilih???
Aku sendiri keliru dengan situasi yang MIRIP dengan dua situasi di atas..


*Cerita di atas hanya rekaan semata-mata, tiada kaitan antara yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia.Sekiranya ada, ianya hanya bersifat kebetulan. Harap maklum.

9.10.2009

Geng Pengembaraan Bermula DVDRip



Language : Malay
Subtitle : English Hard-Subbed

Synopsis
The peaceful Kampong Durian Runtuh is suddenly disturbed by a fearsome beast that lurks at night. However, no one dares to find out what it is until Badrol, Lim and their newfound friends stumble upon the very heart of the mystery. A small peculiar otherworldly animal befriends Rajoo and brings the whole gang on an adventure deep into the exotic Malaysian rainforest filled with dangerous animals, including an age-old mystical giant snake.

Code:

Geng.Pengembaraan.Bermula.2009.DVDRip.XviD-arYzs
Format : AVI
Format/Info : Audio Video Interleave
File size : 700 MiB
Duration : 1h 34mn
Overall bit rate : 1038 Kbps
Video
Format : MPEG-4 Visual
Bit rate : 911 Kbps
Width : 624 pixels
Height : 352 pixels
Display aspect ratio : 16/9
Frame rate : 25.000 fps
Resolution : 8 bits
Colorimetry : 4:2:0
Scan type : Progressive
Audio
Format : MPEG Audio
Format version : Version 1
Format profile : Layer 3
Codec ID : 55
Codec ID/Hint : MP3
Duration : 1h 34mn
Bit rate mode : Variable
Bit rate : 113 Kbps
Minimum bit rate : 128 Kbps
Channel(s) : 2 channels
Sampling rate : 48.0 KHz
Resolution : 16 bits
Encoding settings : ABR

Download Link:




Masa untuk merempit!!

Sedar2 badan dah naik... Di bulan Ramadhan yang penuh dengan limpahan berkat & rahmat dari Allah, banyak limpahan dari Allah yang kita dapat.. Limpahan hujan, limpahan rezki dan yang paling penting, paling banyak limpahan pahala yang ditawarkan sempena bulan Ramadhan ni..

Hari ni dah hari ke 20 Ramadhan.. 9 hari lagi Aidilfitri akan tiba(insyaallah kalo nampahk Hilal a.k.a anak bulan..Kiranya dah masuk fasa ke 3 Ramadhan dah..Waktu ni la paling banyak bonus pahala bagi sesiapa yang memperbanyakkan amalan...

Dah tinggal beberapa ari ni la waktu kita untuk menambahkan rempitan untuk mendapatkan sebanyak mungkin keampunan dan pahala dari Allah... Waktu untuk merempit dalam mendapatkan keampunan dari dosa yang kita dah wat sejak lahirnya kita di bumi nie...

Waktu untuk mencari malam Lailatulqadar.....Satu malam lebih baik dari 1000 bulan.... Marilah kita sama2 merempitkan amalan agar kita dapat dipertemukan dengan malam penuh berkat ni..Insyaallah....

Teruskan dengan amalam wajib dan tambahkan dengan amalan sunat....Selamat Merempit!!

9.09.2009

Kalo aku xbangun ..


Kalo aku xbangun, izinkanku pergi..
Kalo aku pergi, anggaplah ia hakNya..
Dialah yang memiliku sejak lahir..

Kalo aku xbangun, maafkanlah aku..
Kerna aku tau, tiada semua mau diriku ada..
Kadang terdengki, kadang tercaci..
Kadang terluka & kadang melukai..

Kalo aku xbangun, tiada salah antara kita..
Kerna kita tidak sempurna sepenuhnya..

Kalo aku xbangun, bergembiralah dikau yang ku sayang..
Kerana kau yang ku sayang...
Kerna aku lebih disayangi..
Kerna itu, andainya aku tidak bangun...
Selamat tinggal duhai kesayanganku..

9.06.2009

Pizza + Bowling.

Yang terlibat: Aku, Fariza, Syafiq, Caca, Azrin, Hizam, Aina, Ghulam, Helmi, Izzy.
Lokasi: Pizza Hut, Alamanda Putrajaya & Bowling Alamanda Putrajaya.
Tarikh: 22 Ogos 2009









9.05.2009

Layout baru!


Salam semua, transformasi layout berlaku ari nie...Aku tukarkan template yang lama sbb nampak sangat berserabut dan kurang mesra pembaca..Saiz blog aku plak dah kurang sket.. Skang jadi 132kb.. Kalo ikut range yang bagus untuk loading blog ialah bawah 100kb.. Apa yang ada skang agak bagus la..ehehe..

dari segi branding aku teruskan dengan gunakan Brand lAl®. Cuma header punya nama tukar sket pasal susah sangat nak setting...Ahaha... 

Apa yang MENARIK???

Aku letakkan senarai top 10 blogger yang update blog depa mengikut urutan siapa update yang terbaru akan dok atas skali. Jadi, dengan cara ni dapat safe ruang aku dan akan menggalakkan member2 blogger len untuk merajinkan diri update blog memasing.Ehehe..

Ok, inilah layout yang baru aku pilih sebagai layout yang aku suka. Segala komen, cadangan mahupun kritikan mesra anda amatlah dialu-alukan...Thanks..

9.04.2009

Budak skola perlu bercinta???


Bebaru nie aku tgk channel TVIQ kat Astro... Kebetulan isu dia perlu ka x pelajar skola untuk bercinta??? Maka banyak la statement yang diambil.. Cthnya dari budak skola sendiri dan jugak cikgu2 sekolah skali.. Kebanyakan statement dari budak skola nie gitau bercinta di skola xbagus, boleh ganggu pelajaran dll... Apa pulak pendapat aku???

Pada pendapat aku, bebudak skola nie perlu untuk bercinta.. Dengan kewujudan "cinta monyet" nie la menjadi indikator utama bahawa pelajar skola nie mempunyai orientasi seks yang betul. Namun, percintaan yang terjalin tue perlulah mendapat kawalan bijak dari ibubapa. Kalau ibubapa tersalah kawal anak2 muda remaja ni, maka berlakulah sepertimana masalah sosial yang berlaku skarang.

Masalah sosial yang aku katakan sebagai paling dahsyat ialah bilamana berlakunya masalah orientasi seks yang berlaku pada sebahagian besar budak skolah (pada julat umur 13 - 17 tahun). Masalah ni aku dapat katakan bermula dari zaman umur nie. Ini kerana pada umur 13 - 15 tahun ialah waktu di mana waktu akil baligh akan sampai.. Pada waktu nie la jugak la sebarang pengalaman pertama akan memberikan kesan dalam keseluruhan hidup seseorang.

Contohnya kejadian pelajar lesbian sebagai contoh. Kalo di peringkat sekolah, kemungkinan trend untuk bercinta tidak digalakkan. Justeru itu persahabatan dengan kawan2 dan senior amat akrab. Tido sebantal, basuh baju sekali dan mcam2 dibuat bersama-sama. Dengan pendedahan yang ada sekarang, kemungkinan untuk menjadi tertarik antara satu sama lain mudah untuk berlaku.. Bila sekali dah berlaku. Maka naluri seks secara automatik akan terus mengikut naluri yang telah diamalkan ni.

Sekurang-kurangnya, dengan percintaan yang ada, isu2 perhubungan sejenis nie dapat dikurangkan.. Apa yang penting, pantauan dari Ibubapa, abang2, kakak2 dan cikgu2 bagi mengelakkan keterlanjuran yang menghasilkan masalah lain.

9.03.2009

Bertanya.

Aku teringat satu pepatah Cina yang aku dalam satu buku masa skola rendah dlu...
"Jikalau anda bertanya apabila tidak tahu mengenai sesuatu, maka anda akan bodoh 5 minit. Namun jikalau anda tidak tahu tetapi tidak bertanya langsung, maka anda akan bodoh buat selamanya."

Moralnya di sini, jangan malu bertanya kalau xtahu.. Pastikan anda lakukan sedikit usaha dahulu sebelum terus bertanyakan sesuatu..

9.01.2009

The 9 Tots... Dan Besday ABAH....

Ari nie dalam sejarah ialah tarikh lahir adik yang paling manja tahap max dalam 9 beradik, iaitu Masturah Mohd Nadzari.... Hepi besday aku ucapkan..

Teringat plak sambutan Jubli Emas besday bapak aku 29 Ogos yang lalu.... Sama ja besday ngan MJ....Ahaha... Hepy besday abah... Aku semangat tunggu abah balik umah untuk wish besday kat abah....Ehehe.. Moga abah sentiasa hensem & bertenaga untuk pastikan family kita sentiasa happening & mendapat keredhaan Allah... Amin...


OK, kembali ke topic asal, aku dah dapat mimpi yang mengatakan team 9 beradik perlu dijenamakan dengan lebih elegan dan tampak up to date... Aku mencadangkan nama The 9 tOts....Apa pandangan adik beradik???? Jerit setuju kalo suka kat bahagian komen...

Kalo XSETUJU, tolong jerit xsetuju dalam bahagian komen dan PASTIKAN anda berikan option len untuk nama kita... 9 Beradik macam ceta cina plak. The 10 Brothers...Ahaha... Jadi, aku tengah semangat nak pikir nie.. Anda, bila lagi???

8.31.2009

Salam merdeka!!!

Salam sambutan kemerdekaan ke 52...

Maaf atas terlalu lama xupdate di blog nie. Sejak dua menjak ni agak keliru dengan keadaan diri yang seringkali dijajah oleh anasir2 yang cuba memecahbelahkan orang yang berada di sekeliling aku.

Apa makna merdeka pada pandangan aku???

Merdeka untuk tahun 2009 ni pada aku bermakna kita perlu merdekakan diri dari Pakatan memecahbelahkan Rakyat yakni PR. Kewujudan UMNO semenjak zaman sebelum merdeka telah menjadi nadi utama perjuangan masyarakat Malaysia untuk mendapatkan kemerdekaan dari pihak British. UMNO yang telah mewujudkan satu Perikatan yang unik di kalangan masyarakat berbilang kaum yakni teridiri dari masyarakat Melayu, Cina & India (pada masa tu). Kekuatan dan semangat untuk bertoleransi antara kaum inilah menjadi akar umbi pembentukan negara yang paling berkembang pesat di dunia.Malaysia.

Namun kehadiran Pakatan yang konon memperjuangkan hal Rakyat ini telah menimbulkan banyak kekecohan di negara ini.. Lihat saja bagaimana berlakunya peristiwa 13 Mei 1969. Bagaimana Pakatan menghancurkan perpaduan Rakyat ni telah memainkan sentimen kaum untuk menambat hati pengundi yang akhirnya menimbulkan satu peristiwa berdarah di negara kita.

Mungkin juga sambutan ulang tahun kemerdekaan kita tahun nie diraikan dengan bangga atas kemenangan ketua angkatan katak Malaysia yang menjadi Pengerusi Pakatan menghancurkan Rakyat Malaysia, Katak Seri Anwar Gus Dur Ibrahim yang telah memenangi pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh Ogos tahun lalu.

Apa yang aku harapkan ialah agar rakyat atau bangsa Malaysia PERLU sedar bahawa Malaysia merupakan semenanjung emas yang menjadi lubuk pertemuan segala pedagang dari seluruh pelosok dunia.Justeru itu janganlah kita biarkan negara kita huru-hara dengan dakyah politik mereka yang cuba menghancurkan kesepaduan yang telah wujud antara kita. Namun, sekiranya berlaku salahguna di kalangan pemimpin sedia ada, buatlah teguran secara terbuka. Demi kebaikan bersama.

Kerana kini, semakin banyak negara yang dengkikan kebahagiaan, kemewahan dan perpaduan yang ada pada kita.Jangan jadikan perpaduan sebagai ancaman yang terus menghancurkan negara...

Semoga Malaysia terus aman, bahagia dan makmur. Salam kemerdekaan ke 52.

Majalah Mangga September 2009


Majalah Mangga Edisi September 2009..

Klik SINI untuk download.

Thanks to LeeSha @ JWGTorrent...

8.23.2009

Bersyukurlah...

Sempena bulan Ramadhan nie, salah satu nilai moral yang wajar diambil perhatian ialah bersyukur... Mungkin ramai dari kita yang hanya pandai cakap.. Syukur la.. Syukur.. Syukur... Apa makna syukur??

Kalo ikut kamus dewan, syukur nie makna dia terima kasih..Atau berterima kasih... 

Dari makna literal nie, aku boleh simpulkan untuk memudahkan pemahaman kita ialah dengan mengucapkan kata syukur pada Tuhan yang sentiasa memberikan kita limpahan rezeki mahupun kebahagiaan jiwa.

Kita yang tinggal di Malaysia nie telah mendapat LIMPAHAN nikmat.. Samada dari segi makan, minum, mahupun untuk menjalani program2 kehidupan... Memang membahagiakan.... Justeru itu, setinggi syukur perlu kita panjatkan padaNya dan sekiranya ada orang yang mengalami kesusahan di sekeliling kita maka, kita patut tolong....

Apa yang baik perlu diteruskan.. Jangan la kita asyik saja nak cari kesalahan sesama manusia.. Kerana manusia sememangnya tidak sempurna sepenuhnya. Kalau berlaku kesilapan pon, tegurlah dengan cara berhikmah agar kita tidak tergolong dari kalangan manusia yang kufur nikmat...

8.22.2009

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua.


Sekolah Vernakular (SJKC dan SJKT) adalah punca utama ketidakserasian dan ketegangan kaum di negara kita tercinta

Fenomena ini adalah unik di dunia ini dan telah menjadi suatu barah yang kian menular dalam kancah kerapuhan masyarakat Malaysia.  Jika gejala Sekolah Vernakular ini tidak dibendung, negara kita akan terus bergerak ke ambang kehancuran. 

Pengkajian semula sistem pelajaran negara ini haruslah dilakukan memandangkan fenomena perpecahan kaum yang semakin meruncing di masa kini. Gejala ini amatlah jelas sekali di alam siber dimana segelintir masyarakat kini mempamirkan sikap anti-negara yang semakin ketara dan berleluasa. Jelas sekali, anasir-anasir ini tidak menghormati asas dan prinsip perlembagaan negara Malaysiatiada rasa cinta kepada tanah air dan juga menonjolkan penulisan hasutan yang mencetuskan sentimen perkauman yang begitu ketara sekali

Secara lantangnya, puak ini  mempertikaikan segala unsur yang melambangkan kedaulatan dan intipati negara kita tercinta. 

Kami menyeru agar gejala Sekolah Vernakular ini di hapuskan secara total.


8.21.2009

The Informers (2009)



Part 1

Part 2

Part 3



Dah siap, leh combine file gne hjsplit klik SINI untuk download..Then, unzipp guna winrar...

Pengisytiharan Puasa 2009...



Salam Ramadha buat semua!!!
Semoga di bulan penuh berkat dan banyak bonus pahala nie kita akan sama2 meningkatkan amalan wajib mahupun amalan sunat...

Aku mendoakan agar kita semua dapat menpuh bulan ini dengan sempurna...Dan kita sama2 dapat kumpul pahala banyak2 untuk bekalan akhirat nanti....

8.20.2009

Pujaan wanita Malaysia...


Hingga saat ni aku masih memikirkan.. Apa ada pada lelaki Malaysia?? Maksud aku apa yang terjadi pada lelaki di Malaysia sehinggakan trend wanita Malaysia skang nie bermati-matian minat lelaki korea, jepun, mahupun dari Barat.

Bila ditanya kenapa??Jawapan mereka hampir saja sama... Pasal diorang nie cute, nampak gagah & macho... Kalo lelaki Malaysia yang nampak lebih kurang sama macam artis pujaan wanita Malaysia nie besanya dikatakan sebagai mat jambu la, berlagak hensem la, dan macam2 lagi...

Apa kejadahnya nie?? Sampai tahap lelaki Malaysia dihina dan dikeji camni??? Salah ka??

Situasi ni terjadi seolah-olah berlaku satu revolusi taste di kalangan wanita di Malaysia yang lebih meminati lelaki luar negara (hatta mat bangla sekalipun), untuk memastikan anak dia comel..Gitulah pemikiran cetek kebanyakan wanita Malaysia yang aku jmpa skang nie.. Sedikit peringatan, wanita Malaysia yang aku maksudkan berada pada skala umur 18 hingga 35 tahun pada tahun 2009 nie...

Untuk itu, sedikit cadangan dari aku untuk wanita di Malaysia. Bersyukurlah dengan apa yang ada di Malaysia.. Kerana Malaysia merupakan syurga bagi mana2 rakyat di dunia nie.. Kalo korang dapat pakwe dari India yang hensem ala2 Shah Rukh Khan, mo korang kena jadi surirumah 
sepenuh masa tanpa boleh berkomunikasi ngan orang luar... Itu yang anda mahukan?? Tepuk dada, tanya selera anda..wahaha..

8.18.2009

Buat 9 Beradik...

Nie nak bagitau utk 9 beradik, Azri, Hafiz, Su, Mas, Belle, Suria, Andy, dan Afizul.... Aku perlukan bantan hangpa smua untuk kita cariksatu nama bagi menggantikan panggilan 9 beradik nie... Pasal skang ni setau aku pasukan kita dah bertambah keahliannya...

Jadi, aku mengharapkan anda semua dapat memberikan nama yang sesuai untuk kita undi lepas nie...Aku cadangkan nama kita ialah The Tots...

Apa kata anda??

8.13.2009

Tahniah Qariah Malaysia.


Tahniah diucapkan pada Sharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman Kerana merangkul kejuaraan dalam Pertandingan Tilawah Al-Quran Antarabangsa yang tamat secara rasminya malam tadi....

Anda wanita2 di luar sana, bila lagi nak naikkan nama Malaysia????Xkan asek nak bising pasal kepentingan wanita ja???

8.12.2009

Kenapa bukan Muslim semakin BIADAP???


Jawapannya mudah! Sebab ada golongan Muslim yang bersifat BANGANG dan BODOH yang sanggup memberikan janji untuk "melindungi" pihak bukan muslim yang akan memberikan sokongan padu untuk membentuk kerajaan di Malaysia.

Jadi, apa yang aku nak katakan hari ni bila mana wujud statement bersifat selesema BABI yang dah disemburkan oleh pemimpin pujaan PKR dan PAS sejak masuknya bulan Ogos ni.

Yang si PAS nak haramkan penjualan arak, tapi si Melayu yang ADIL dan saksama pi jilat pungkoq DAP. Keputusannya arak bleh dijual secara terbuka & bangga... Dah tu, si DAP hina ulama & ustaz2 Islam, apa PAS buat??? Diam ja? Xpon masih dok doa moga2 Allah turunkan bala untuk orang BN & UMNO lagi????

Ni la situasi semasa yang berlaku kat Malaysia nie... Nak sangat kuasa politik sanggup wat apa saja hatta melindungi orang yang hina agama kita. Kononnya keadaan ini akan PASti memberikan kejayaan yang gemilang di PRU yang akan datang...


Gambar daru Utusan Online.

Mangga Ogos 2009







































Majalah Mangga Edisi Ogos 2009....

Thanx to Leesha from http://torrent.jiwang.cc

Klik SINI untuk download...

8.11.2009

Mari beli Jagung...

Inilah rupanya orang jual jagung di sekitar New Delhi.. Yang penting xjadi peminta sedekah cukup la..wat bisnes camni pon bleh hidup...

Prinsip keja orang India ialah, hidup perlu kerja, barulah boleh bahagia... Dan satu lagi prinsip yang orang India pakai, keja untuk cukup makan ari ni sekurang-kurangnya... Selagi xcukup, selagi tue la keja....

Statement di sini TIADA langsung perkaitan dengan penduduk kaum India di Malaysia.. Kalo terkena tue, mungkin hanya bersifat kebetulan.


*Tengah fikir, apa makna pemimpin ADUN PKR Kedah, Lim Soo Nee kata kat pemimpin ADUN BN Kedah dengan perkataan "paria"....Mungkin sengaja nak melagakan pemimpin Melayu dengan India kot????Yang menambahkan peliknya skang nie, lebih ramai orang muda BANGANG yang sedang memberikan kePAStian pada kita untuk memberikan sokongan padu pada PAKATAN memecahbelahkan RAKYAT....

8.08.2009

Hebatnya New Delhi..

Akhirnya aku selamat sampai di Malaysia bumi paling bertuah dan indah dari bumi yang lain.

Perkongsian yang aku nak kongsikan di sini ialah berkaitan kehebatan New Delhi. Bandar utama bagi negara yang populasi penduduknya kedua terbesar di dunia. Kalo anda berpijak di New Delhi ni pasti akan tertarik dengan kehebatan di sini.. Jalan raya di sini akan dilalui oleh kenderaan dari pelbagai zaman. Dari kereta lembu dan kereta kuda hinggalah kepada kereta BMW 7 siries.


Dari segi penduduknya pulak, dari yang miskin dan hidup melarat hinggalah penduduk yang sangat kaya dengan rumah bagaikan istana. New Delhi juga menjadi pusat utama kepada rangkaian keretapi seluruh India yang dikatakan sebagai rangkaian keretapi paling panjang dan sibuk di dunia.


Anak teruna dan gadis di sini lebih moden kehidupannya berbanding Aligarh. Pergaulan bebas. Berjalan ke sana sini. Naik motor besar dengan kelajuan yang memuaskan hati masing2..


Kalau di Delhi jugak la kita dapat tengok satu golongan masyarakat yang aku klasifikasikan sebagai xpandai guna otak. Segalanya dibuat sesuka hati. Pelanggan kedai runcit hanya dibaling2 saja barangan yang kta order. Kalo nak ubah perabot di kedai, sesuka hati saja ubah tanpa fikir kesan jangka panjang. Kalau bab meludah, paling profesional... Dah la mulut tu makan sirih merah.. Ludah plak kat dinding putih.. Beramai2 plak tue... Terhasillah satu karya seni meludah orang india di tiang2 dan dinding sekitar bandar.. Itu belum masuk lagi karya agung hasil air kencing teruna dan jantan di seluruh belakang dinding banggunan di Delhi...

8.05.2009

Dari Delhi..

Skang dah berada di New Delhi... Keadaan dia amatlah berbeza dari bandar kecil, Aligarh. Umpama tapak tangan.. Bila dialih ke atas, dan ke bawah.. Itulah perbezaan antara Aligarh dan New Delhi.. Banyak perkara yang akan dikongsikan...

Untuk setakat ni, setinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Illahi kerana dapat hidup di Malaysia.. Satu bumi bertuah yang jadi impian seluruh umat manusia di seluruh dunia.. Biar berlaku banyak perebutan kuasa. Saling menuduh siapa salah dalam politik Malaysia. Hingga kini aku masih xdapat nampak potensi yang "menarik" untuk dinikmati rakyat Malaysia.. Kononnya nak membantu rakyat.. Tapi kerajaan yang ada sejak kemerdekaan Malaysia masih mampu memberikan kekayaan dan kebahagiaan kepada penduduk Malaysia.

Justeru itu, lebih banyakkan bersyukur dari asyik saja mencari kesalahan orang lain.... Insyaallah hidup akan lebih bahagia, aman dan makmur....

7.29.2009

Bila penjawat kerajaan CORRUPT!

Pengalaman kat sini banyak memberikan aku buah fikiran yang menarik untuk dikongsikan...terdapat beberapa kes masa kami di sini berurusan dengan kaunter yang melibatkan pejabat kerajaan di sini..

India satu tempat yang sangat menakjubkan. Semua pegawai kerajaan dia berada pada tahap paling suka seleweng. Mungkin sebab hidup susah.. Otak fikir nak duit ja... Ada satu kes kawan aku nak g tukar duit kat bank. Kena g kat Bank of India la.. Kira macam BSN la.. bank kerajaan. Dah la bank tue xdak orang. Kira kita 1st punya barisan la.. Masa yang diambil untuk selesaikan urusan ialan 2JAM. Hebat kan?

Masalahnya ialah birokrasi dan penjawat kerajaan kat sini mahukan PELINCIR yakni wang untuk mempercepatkan proses.

Bayangkan situasi nie kerap jugak berlaku kat Malaysia. Tapi usaha yang ditunjukkan oleh kerajaan skarang telah memudahkan rakyat dan mengurangkan kesesakan kat kaunter kerajaan. Apa yang boleh dibanggakan ialah proses membuat passport yang hanya amek masa xsampai 5 jam untuk disiapkan di Malaysia..

Kalo kat India, proses nak siapkan passport amek masa hampir setahun.Sebabnya?? penjawat awam yang pemalas dan suka curi tulang. Nie xkira lagi timing masuk keja, g minum teh kul 10 pagi dan balik awal dari waktu keja sepatutnya.. Memang tahap max punya malas pekerja kerajaan kat sini.

Iktibar nie aku harap boleh diambil oleh penjawat awam kat Malaysia yang kini sedang dalam proses untuk membuat permohonan pada kerajaan untuk diberikan bonus dalam pembentangan Bajet 2010 nanti... Kalo nak komen status kaunter HEP kat UMS... Susah nak komen.. Nanti ada plak kena paksa tutup blog..Haha...

Sekian.

7.28.2009

PR vs Akademik..

Public relation dan akademik.. Selalu jadi isu bila berlaku lambakan siswazah menganggur...Ini isu biasa yang sedang "giat" diusahakan untuk mengatasi masalah nie...

Kisah yang menarik aku hadapi kat sini... Dari segi kualiti akademik, sememangnya tidak dinafikan bahawa kualiti dan kemahiran saintifik yang ada pada orang kat sini sangat mantap & menakjubkan.. Bayangkan kereta pon depa leh wat versi home made.....Memang meletop... Tapi, masalah BESAR yang aku nampak kat sini ialah masalah PR...

Bila nak berurusan dengan orang, banyak plan dan janji yang diberikan.. Nak bawak g melawat kawasan berteknolgi tinggi la, nak bawak p tempat ceta hindi shooting la, nak p sana nak pi sini.. Last2 hanjeng apa pon xdak yang kami p.. dok bilik, tido... jalan2 round kampus.. Tue pon atas usaha sendiri...

Bila tanya hal nak menguruskan untuk bawak kami melawat tempat len, JANJI ja meletup.. Tapi praktikalnya hampeh.. Nie la yang terjadi pada academician kat sini.. Ada PhD, ada master.. Memang hebat.. Tapi hubungan dengan manusia len.. Xberapa nak bagus..

Jadi, pastikan hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia sentiasa seimbang...PASti hidup akan lebih bahagia.. Kalo tinggi ilmu akademik atau apa2 ilmu hatta ilmu agama sekalipun, tapi kalo hubungan ngan manusia xdak...Anda tetap hampeh... Macam hampas padi...Bakar ja lagi senang...

7.27.2009

Kita Serumpun..

Sedang kami berjalan-jalan di pekan Dodhpur, tetiba aku terasa mcam ada orang yang sama kimianya dengan aku... Sekali pandang kulit macam sama, cara cakap macam orang makan tom yam macam aku gak.. Try la tegur.. Rupanya budak Thailand dari Pattani. Depa nie leh cakap macam kita gak.. Senang nak faham... Kecek molek udah la.. Tue yang penting..Wahaha...

Apa yang best, info yang xpernah kami tau kami dapat tau dari depa nie..Kira antara yang senior nie nama dia Wong.. Dia ada banyak nama.. Tapi leh panggil dia Wong la...Sorang budak Pattani, Thailand yang sangat peramah dan suka membantu orang.. Sesapa bebudak Thai yang baru mai Aligarh nie, pasti dia akan jadi pengantara..Urdu dia sangat bagus.. Berbanding aku yang pandai sket2 lepas banyak tengok ceta hindi..

Nie la bila dah serumpun, senang.. nak kecek senang.. Nak makan pon senang.. Sama citarasa dan senang untuk bermesra..Kesimpulannya, kita perlu sentiasa berbaik dengan semua orang.. hatta mamat US yang dok ngan kami kat sini pon pelik camna kami leh cakap sama bahasa walhal negara len...Inilah keunikan Malaysia yang sangat mendapat perhatian dengki dari negara macam Singapura & US.

Wong panggil kami p umah dia minggu lepas makan nasik kerabu.. Wah sedapnya.. Siap ada budu lagi.. Tue yang best tu...Nie gamba aku dapat share untuk anda....Yezza..




7.26.2009

Sejarah mungkin berulang?

Adakah sejarah aku berada di sini akan berulang??? Macam mustahil...

Namun, sejarah ini aku rasa tetap akan berulang tidak pada aku, tapi mungkin pada orang lain..

Hidup ni bagaikan roda.. Sekejap kita di atas, sekejap kita di bawah... Macam tue jugak bila tido... Kadang2 bantal ada di bawah kepala.. Kadang2 bantal ada atas kita...

Setiap hari kta akan melakarkan sejarah dalam hidup kita...Kalo kita tido sepanjang ari, ia turut sejarah dalam hidup kita...

Adakah ia akan berulang??? Ya, mungkin. Tapi biasanya tidak pada kita.. Tpi pada orang lain... Ada juga kemungkinan ia berulang pada generasi lain...

Nikmati hari ini dengan gembira.. Xperlu ia dipersiakan...


*Teringat lagu Sejarah Mungkin Berulang - New Boys...Macam ada orang penah minat abes dengan New Boys nie...wahaha...
Hepy Besday wat Nadiah Abdul Rashid atas sambutan hari tuanya....Spesel dari hilalazmi...ahaha

7.23.2009

Tanggungjawab berterusan..

Alhamdulillah.. Skang dah masuk minggu 9 Latihan Industri di Aligarh Muslim Universiti, India.. Report pon dah anta.. Tinggal beberapa borang lagi byang blom antar.. Kiranya dah lebih 80% siap Latihan Industri nie... Syukur..

Skang nie apa yang kena aku wat ialah kena siapkan penulisan untuk buku yang akan diterbitkan bagi tujuan perkongsian pengalaman dengan junior. Kami berlima diminta untuk siapkan penulisan berkaitan pengalaman kami berada di India selama 10 minggu nie. Dah tue dalam 2 hari sebelum hari konvokesyen bermula, kami diminta untuk wat satu presentation berkaitan latihan yang telah kami wat kat sini...

Bunyi macam menarik.. tapi cabarannya, hanya Allah yang maha mengetahui.... Aku doakan smuanya selamat...

7.21.2009

Kelainan yang dicari...

Nie la makanan yang dicari untuk menambahkan variety dalam kehidupan penuh cabaran kat sini...wahaha..

Egg Fried Rice from Jawahar lal Nehru Medical College Cafe...


Mutton Beriyani from Bobby's Restaurant.


Mutton Steak from Bobby's restaurant.


Mutton Chop from Bobby's restaurant


Potato Chips from Bobby's restaurant.

Jadi, inilah antara benda yang "membantu" aku mendapatkan sesuatu yang agak lain dari chicken korma...hohoo

7.20.2009

Lunch and dinner...

These are the menu that we take for lunch and dinner since 28th May 2009 until TODAY!!!!

Capati

Chicken Korma

Potato

They call it as "salad" here...




7.16.2009

1 Malaysia xkan jadi kenyataan...


Satu perkara penting & pasti akan terjadi.. 1 Malaysia xakan jadi kenyataan!!! Itu yang aku katakan..

Kenapa??

Kita tengok dulu apa yang ingin dibawa dalam konsep 1 Malaysia...

1 Malaysia didefinisikan sebagai:
memetik kata2 YAB PM, "Kita berdiri, berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People” menuntut rakyat daripada pelbagai kaum dan agama berfikir melepasi sempadan kaum masing-masing. Mereka juga di tuntut melahirkan tindakan yang melepasi tembok kepentingan etnik dan kaum.

Turut dikatakan bahawa konsep 1 Malaysia amat berbeza dengan konsep Malaysian Malaysia yang mana 1Malaysia menekankan prinsip mengharmonikan rakyat dalam ruang lingkup yang berbeza...

Pada pendapat aku,
setelah Malaysia merdeka hampir 52 tahun, kedudukan kaum bukan bumiputera di sini tidak lagi dianggap sebagai golongan IMIGRAN. Justeru itu, kaum India mahupun Cina di Malaysia bukanlah lagi "penduduk asing" yang tumpang tinggal di Malaysia.. Tetapi mereka adalah rakyat Malaysia.. Dah dapat status kewarganegaraan dah pon...

Kalau camtu, di mana letaknya kepentingan sekolah jenis kebangsaan????
Adakah masih relevan???

Mungkin dulu masa era awal kemerdekaan boleh dianggap relevan kerana ia penting demi memastikan orang India & Cina di Malaysia dapat menjalani hidup dengan aman & sejahtera tanpa menghancurkan bahasa & kebudayaan mereka.Namun kini situasinya telah berubah.Semua rakyat mahukan perubahan.Sebab tue berlaku "gelombang rakyat sama2 berpakat" untuk mengubah situasi politik negara masa PRU yang lalu.Namun kesepakatan yang digambarkan bukanlah sesuatu yang baik. Ianya satu pakatan yang memecahbelahkan rakyat.

Bila isu PPSMI timbul, yang menaikkan semangat "kesepakatan rakyat". ramai yang tidak sedar kesan yang dirasai oleh PPSMI kebanyakannya ialah pelajar MELAYU. Kerana SJK langsung tidak terjejas dalam hal PPSMi. samada ia diubah ke bahasa inggeris mahupun sistem itu ditukar ke Bahasa Malaysia.Jadi, bila bahasa Malaysia tidak digunakan sepenuhnya, bila bangsa Malaysia nak wujud???????

Maka selagi wujud SJK di Malaysia, selagi itu bangsa Malaysia xakan wujud... Dan politik Malaysia tak akan aman selamanya selagi wujudnya SJK...Sekolah Kebangsaanlah tempat bermulanya penyatuan rakyat Malaysia. Itu pendapat aku.

Rindu & Sayang...

Manusia itu unik..Maka dengan setiap keunikan manusia itu kita perlu sentiasa memafkan apa yang kita rasakan salah bagi tindakan atau sikap ...