12.18.2009

Hijrah 1431..

Salam Maal Hijrah untuk semua..

Hijrah, ada 2 maksud utama.. Pertama, hijrah bermaksud proses penghijrahan/perpindahan Nabi Muhammad SAW beserta umat Islam dari Mekah ke Madinah.. Ini maksud pertama.. Sepanjang perjalanan, wujud pelbagai strategi & kaedah yang digunakan untuk mengecapi kejayaan semasa proses hijrah berlangsung.

Kedua, maksud hijrah ialah perubahan sikap ataupun perlakuan hidup seseorang dari yang kurang baik atau jahat kepada yang lebih baik... Ini bermaksud kita yang dijadikan sebagai khalifah di bumi ni perlu sentiasa melihat kembali apa yang dah kita wat dan bertindak untuk berubah sekiranya apa yang kita buat tu difikirkan kurang baik, maka perlu diubah kepada yang baik.

Dengan situasi sekarang, kesedaran mengenai alam sekitar, kehidupan beragama & juga kesedaran untuk saling bertoleransi semakin mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia..Namun, wujud kesedaran saja takkan berkesan tanpa digerakkan dengan tindakan. Hijrah diperlukan agar kita lebih menjalankan tindakan dari kesedaran yang timbul. Janganlah kita berpecah belah kerna perpecahan umat akan menyebabkan kita dipergunakan dan tergadai tanah milik kita kepada orang yang tidak sepatutnya...

Memantap Ukhuwah, Memperkasa Ummah.

Salam Maal Hijrah 1431..

No comments:

Post a Comment

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...