9.04.2009

Budak skola perlu bercinta???


Bebaru nie aku tgk channel TVIQ kat Astro... Kebetulan isu dia perlu ka x pelajar skola untuk bercinta??? Maka banyak la statement yang diambil.. Cthnya dari budak skola sendiri dan jugak cikgu2 sekolah skali.. Kebanyakan statement dari budak skola nie gitau bercinta di skola xbagus, boleh ganggu pelajaran dll... Apa pulak pendapat aku???

Pada pendapat aku, bebudak skola nie perlu untuk bercinta.. Dengan kewujudan "cinta monyet" nie la menjadi indikator utama bahawa pelajar skola nie mempunyai orientasi seks yang betul. Namun, percintaan yang terjalin tue perlulah mendapat kawalan bijak dari ibubapa. Kalau ibubapa tersalah kawal anak2 muda remaja ni, maka berlakulah sepertimana masalah sosial yang berlaku skarang.

Masalah sosial yang aku katakan sebagai paling dahsyat ialah bilamana berlakunya masalah orientasi seks yang berlaku pada sebahagian besar budak skolah (pada julat umur 13 - 17 tahun). Masalah ni aku dapat katakan bermula dari zaman umur nie. Ini kerana pada umur 13 - 15 tahun ialah waktu di mana waktu akil baligh akan sampai.. Pada waktu nie la jugak la sebarang pengalaman pertama akan memberikan kesan dalam keseluruhan hidup seseorang.

Contohnya kejadian pelajar lesbian sebagai contoh. Kalo di peringkat sekolah, kemungkinan trend untuk bercinta tidak digalakkan. Justeru itu persahabatan dengan kawan2 dan senior amat akrab. Tido sebantal, basuh baju sekali dan mcam2 dibuat bersama-sama. Dengan pendedahan yang ada sekarang, kemungkinan untuk menjadi tertarik antara satu sama lain mudah untuk berlaku.. Bila sekali dah berlaku. Maka naluri seks secara automatik akan terus mengikut naluri yang telah diamalkan ni.

Sekurang-kurangnya, dengan percintaan yang ada, isu2 perhubungan sejenis nie dapat dikurangkan.. Apa yang penting, pantauan dari Ibubapa, abang2, kakak2 dan cikgu2 bagi mengelakkan keterlanjuran yang menghasilkan masalah lain.

4 comments:

  1. aku sangat suka ini topik!lenkali tulis yg menarik2 ye..hoho..bg aku xslh bercinta aslkan pemikiran da matang dari segala aspek.bila da matang, baru dpt kontrol diri n psgn kite dr buat benda xelok..tol x?lg 1 da name pn zmn skola..cr la kenangan yg indah mcm cinta monyet..bila da masuk uni nnt monyet da xbecinta da..hahah

    ReplyDelete
  2. Yes.. I like ur statement jgak..Wahaha...Pasal bila dah matang dan leh pikir sgala aspek then baru la leh bercinta.. PSsal kalo kat uni nie nk jadi monyet pon macm xlayak ja..wahaha

    ReplyDelete
  3. kat uni da byk monyet pon..xcaya meh r melawat ukm tgk..haha

    ReplyDelete
  4. Hahaha... Leh2.. Nanti ak g lawat..Wahaha

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...