8.08.2009

Hebatnya New Delhi..

Akhirnya aku selamat sampai di Malaysia bumi paling bertuah dan indah dari bumi yang lain.

Perkongsian yang aku nak kongsikan di sini ialah berkaitan kehebatan New Delhi. Bandar utama bagi negara yang populasi penduduknya kedua terbesar di dunia. Kalo anda berpijak di New Delhi ni pasti akan tertarik dengan kehebatan di sini.. Jalan raya di sini akan dilalui oleh kenderaan dari pelbagai zaman. Dari kereta lembu dan kereta kuda hinggalah kepada kereta BMW 7 siries.


Dari segi penduduknya pulak, dari yang miskin dan hidup melarat hinggalah penduduk yang sangat kaya dengan rumah bagaikan istana. New Delhi juga menjadi pusat utama kepada rangkaian keretapi seluruh India yang dikatakan sebagai rangkaian keretapi paling panjang dan sibuk di dunia.


Anak teruna dan gadis di sini lebih moden kehidupannya berbanding Aligarh. Pergaulan bebas. Berjalan ke sana sini. Naik motor besar dengan kelajuan yang memuaskan hati masing2..


Kalau di Delhi jugak la kita dapat tengok satu golongan masyarakat yang aku klasifikasikan sebagai xpandai guna otak. Segalanya dibuat sesuka hati. Pelanggan kedai runcit hanya dibaling2 saja barangan yang kta order. Kalo nak ubah perabot di kedai, sesuka hati saja ubah tanpa fikir kesan jangka panjang. Kalau bab meludah, paling profesional... Dah la mulut tu makan sirih merah.. Ludah plak kat dinding putih.. Beramai2 plak tue... Terhasillah satu karya seni meludah orang india di tiang2 dan dinding sekitar bandar.. Itu belum masuk lagi karya agung hasil air kencing teruna dan jantan di seluruh belakang dinding banggunan di Delhi...

2 comments:

  1. wah..camtuh ka kat sana abg Lal??huhu..ingatkan kat msia ja org melayu(terutama org2 berumur/macik2) suka mkn sirih,buang lu*** merata(tapi kira sopan g nak buang cari tempat strategik kan)..tak sangka yg kat sana lagi pakar membuat seni contengan percikan lu*** hussh~ kurang sopan sungguh..hoho..kat dinding lagik tue..(imagine jap hussh~ dasat2!!)

    bila abg ceta trnspot kat sana stll ada keta lembu,keta kuda..Bmw teringat ceta sedih DEVDAS ahahaa..

    Pape pon, satu penngalaman yg menguja bila dapat Li kat sana kan..hee..Tak semua org dapat peluang cam abg Lal g Li kat sana, kira abg org2 yg bertuah dapat pijak kaki kat Indai at least leh wat buat pbandingan khidupan cni dan sna..Hurmm ada tak bawa balik ciri2 "keindiaan" dari sana,agak2 terikut2 cikit??ahahaha..sbg cth mgelengkan kepala menandakan jwpan yg betul..hehehehe :P

    ReplyDelete
  2. ahaha..thanks yoyo ngan cik nots...ehehe

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...