1.20.2010

Sindrom Tak Nak jadi Imam....


Kalo bab nak kempen untuk TAK NAK ROKOK, semangat la banyak orang... Tak kurang jugak yang wat men2 ngan kempen nie...

Tapi isu lebih MANTAP skang nie, bila banyak lelaki yang sebaya aku dah banyak maleh nak jadi Imam.. Itu pon kalo la tunaikan solat..

Antara ALASAN favourite bebudak laki skang xmo jadi imam masa solat ialah:

1. Tak reti nak baca doa dalam Arab.

2. Tak reti baca Qunut versi Imam.

3. "aku rasa aku belum layak"

4. "aku banyak dosa dari ko, ko la jadi"

Kesian kan?? Pada wanita2 yang ada skang, pepandai la pikir nak pilih calon laki ya..

Sindrom ni sangat bahaya pada aku.. Kerana lelaki adalah paling layak untuk jadi pemimpin. Namun, kalo benda asas camni pon takleh nak handle with care, maka semakin kusut la masalah sosial di kalangan umat.

Mesej kepada lelaki di sekeliling aku, termasuk diri aku. Mantapkan diri dengan ilmu agama. Kerana kita akan memerlukannya sepanjang masa tak kira waktu susah mahupun senang.

1 comment:

  1. sebab adat dah jadi agama, maka bnyk kesusahan...

    qunut, doa pas solat tu semua sunat tak perlu la memberatkan yg sunat..

    apa kita pikir jd imam hanya aktiviti ritual berbentuk fizikal semata-mata?

    fikir2knla

    wallahu'alam

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...