1.29.2010

Medic...

Sejak skola menengah, sampai la ke zaman kampus. Aku slalu ja "ditarik" untuk memikirkan tentang isu ni. Isunya ialah di mana trend bebudak yang nak sangat jadi Doktor. Maksud aku sini bukanlah Doktor Falsafah, tapi doktor perubatan..

Mungkin apa yang menjadikan doktor nie antara pilihan utama student yang dok blaja ialah STATUS dia sebagai doktor yang mendapat tempat di hati masyarakat dan STATUS dia sebagai
sejenis pelajaran yang memberikan kepastian untuk kerjaya lepas belajar. Itu saja..

Namun, ramai yang tak sedar dengan situasi pelajaran seorang student medic, dan seorang doktor.

Sebagai student medic, cabaran terbesar ialah untuk menjadi seorang student yang bukan saja ULAT BUKU, tapi, kena jadi budak medic yang pandai bersosial dan banyak pengetahuan berkaitan isu semasa.

Di zaman aku blaja, bebudak medic nie agak aku anti. Kerana apa? Yang ada kebanyakannya spesis berlagak. Dan hidup sangat mewah. Bukan nak dengki la dengan tajaan yang riban2 yang didapati budak medic nih, tapi, kebanyakan berada di kalangan bebudak medic ja.. Dah tue memandang bebudak course len nie bajet dia la kasta paling tinggi dalam U tue... Itu pendapat aku..

Di bidang pekerjaan lagi la.. Aku rasa sangat susah bila keja shift. Nie dah jadi doktor, wajib la keja shift. At least nak bagi nampak cantek sket dinamakan sebagai keja On Call... Aha... Tapi keja banyak jamnya.. Bezanya ngan orang biasa, duitnya lebih... Itu la pendapat aku tentang dunia medic nih...

Apa yang paling penting, apa saja servis kesihatan yang diberi kat orang, pastikan betul2.. BUkan men check just untuk dapat untuk untung duit consultation ja... Dan diharapkan jangan la dijadikan alasan kerja untuk xpergi reunion lepas nie... AHah...

4 comments:

  1. ehem2. lal.. xsume budak medic camtu~~ hehehehe

    ReplyDelete
  2. thats why aku letak dalam tue kebanyakan... ko mmg la spesel sket... ehehe..

    ReplyDelete
  3. ehem2!!haha...
    spt aku ckp bape ari lepas,sume sama je...xde beza2 pon
    :)

    ilal,jgn sombong2 eh da keje ni!haha

    ReplyDelete
  4. hurm...maybe memana medic punya budak yang kawan ngan aku "terkecuali" kot... maybe ok... Tapi KEBANYAKAN yan aku jumpa mcm yang diceritakan dalam entry ni la..aha

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...