2.25.2010

Duit banyak atau pendidikan tinggi???


Minggu ni jiwa lara sket. Hati nak memulakan sesuatu yang baru untuk kebahagiaan masa depan hancur... Statement paling best aku dapat ialah

"Apa guna blaja tinggi2, tapi duit dalam poket sikit?"


Sangat tak boleh diterima. Aku memang yakin, bahawa dengan buat bisnes saja yang boleh bagi banyak rezeki.. Sebab dalam Islam sendiri cakap 80% punca rezeki adalah dari berniaga. Tapi pendidikan itu penting untuk membentuk jatidiri dan membentuk peribadi individu.

Biarpun Bill Gates, xberjaya abeskan pelajaran di U dulu, dapat jadi manusia terkaya di dunia.. Namun, beliau berjaya membuat perubahan pada trend dunia..

Tapi, kalo setakat bisnes yang melibatkan MLM, tak perlu la nak korbankan otak yang sangat berpotensi untuk dipenuhi dengan nilai pendidikan yang tinggi khas untuk "korbankan" pemikiran orang lain. Tak perlu ok.

Kalo nak bisnes, pastikan ia merubah trend dunia kepada yang lebih baik. Bukan sahaja anda akan banyak duit, malah anda akan lebih dihormati kerana menjadi pendorong pada lebih ramai bebudak muda untuk belajar ke peringkat ke lebih tinggi.

6 comments:

  1. saya lebih suka orang pandang kekayaan dari sudut pelajaran..maksud saya..org tu berjaya dan pada masa yg sama die berpelajaran...
    juz bg pendapat je..
    hehehe..

    ReplyDelete
  2. Berd, educated?? ahahaha.. Just sharing Idea utk sesapa yng berminat..ehe


    Nizam, itu yang aku maksudkan jugak dalam entry nih... Kaya biar berpendidikan.. BUkan kaya semberono ja..aha

    ReplyDelete
  3. Salam

    Rasanya bagus kalau kita boleh dapat dua2. maksudnya, kita ada pendidikan tinggi(diploma/degree) dan pada masa yang sama kita mampu membuka sebuah perniagaan sendiri.

    Kalaw pointer 3.7 tapi gaji bulanan sekadar cukup-cukup makan juga tak bagus. :)

    ReplyDelete
  4. Yup bagi aku dua2 pelu tapi sekarang dapat first class for honour degree pun belum tentu jadi kaya kadang jadi kayap.hehe.Bagi aku sekarang bisnes sendiri lebih bagus dari kerja dengan orang

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...