2.15.2010

Pakatan Rakyat punya kisah "kawin"...

Masih terngiang di telinga aku dengan jenis Pakatan ni.. Sibuk2 dengan pakatan yang bunyinya GAH nak PAStikan rakyat sedar akan kesalahan Barisan Nasional dan sebagai sejenis pakatan yang disusun selepas kemenangan bertalu-talu ahli parlimen di kebanyakan kubu Barisan Nasional sebelum ni.


Tapi apa yang aku nampak perbezaan yang agak BESAR kesannya pada rakyat..

Ibaratnya macam kahwin...

Pakatan Rakyat.
-wujud hasil "perkahwinan" yang dibuat oleh 3 parti utama iaitu Parti Keadilan Rakyat, Parti Islam Semalaysia (PAS) dan juga Democratic Action Parti (DAP).
-"perkahwinan" dalam PR ni aku katakan sebagai sejenis perkahwinan yang dibuat secara PAKSA akibat terlalu tamak untuk mendapat kuasa politik sekaligus menjadikan "rumahtangga" yang terhasil akibat perkahwinan ni jadi macam huru-hara..


Barisan Nasional
-wujud hasil "perkahwinan" beberapa parti komponen yang dipelopori oleh UMNO, MCA, MIC, Gerakan, dan beberapa lagi parti komponen.
-pakatan ni terhasil dari hubungan yang saling memahami dan saling hormat. Maka dengan hasil perkahwinan ini jugalah telah berjaya menghasilkan "rumahtangga" yang selamat, aman dan makmur.


Namun, dalam setiap rumahtangga ada baik dan buruk masing-masing.. Begitu jugak dalam kehidupan rumahtangga masyarakat Malaysia. Ada rumahtangga yang dapat menghasilkan warganegara yang bertanggungjawab, ada yang tidak.

Cuba lihat, pandang dan buat pemerhatian dengan teliti sambil membua keputusan untuk mengundi.

No comments:

Post a Comment

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...