2.12.2010

Semangat 1 Malaysia = semangat patriotik?


Bila aku pikir tentang 1 Malaysia, xda benda lain yang aku fikir melainkan kalo setakat nak meletakkan kita semua dalam satu hati untuk bersama-sama memajukan Malaysia.

Bila terlacarnya gagasan 1 Malaysia, maka kemudian wujudlah pelbagai kaedah pemasaran (bagi orang yang berniaga) untuk menunjukkan tanda sokongan pada gagasan ni. 1 Borneo, 1 Sekolah, 1 Kementerian dan bermacam2 jenis satu lagi...

Namun adakah kta benar2 bersatu?? Ataupun, masih ada yang suka2 ja nak amek kesempatan??


Isu ni buat aku terpikir bila mana ada satu artis yang sedang giat untuk mencipta lagu yang menunjukkan semangat patriotisme yakni dengan menunjukkan situasi 1 Malaysia dalam lagunya.

Aku mula jadi bingung.. Setelah pikir dalam2, baru aku boleh terima sket. Ini alasan aku:

Kita bermula dari SATU sperma dan sebiji ovum.

Maka dilahirkan diri kita yang sangat unik dan hanya SATU di muka bumi ni.

Bila kita membesar dalam SATU keluarga.

Lepas tu, wujud untuk pergi sekolah dan belajar dalam SATU kelas.

Bila dah bersama, keinginan sama, kemahuan sama maka kita SATU hati.

Akhirnya selepas SATU hati, baru ada 1 Malaysia.


Mungkin ini jawapan aku.. Anda bagaimana?? Adakah ia wajar dikatakan sama?

No comments:

Post a Comment

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...