5.25.2008

Malaysia Airline atau Air Asia????



Entry kali nie nk bincang plak kisah "pergaduhan" antara 2 syarikat perkhidmatan penerbangan dalam negara kita. Isu mula timbul apa bila Malaysia Airline mewujudkan satu produk baru mereka yang dinamakan "Everyday Low Fare". Secara serta-merta juga, pihak Air Asia melalui CEO syarikatnya terus melatah dengan membuat tuduhan kepada MAS bahawa syarikat tersebut (MAS) telah kacau "periuk nasi" diorang. Jawapan MAS mudah saja, MAS x tiru atau berniat untuk kacau "periuk nasi" syarikat penerbangan tambang murah Air Asia, akan tetapi, MAS hanya mahu menghabiskan seat kosong agar tidak berlaku pembaziran. Itu jawapan MAS.

Apa kesan pada kita sebagai pengguna???
1. Kita akan mendapat harga yang sangat murah untuk mendapatkan perkhidmatan penerbangan.
2. Kita akan jadi "mangsa" keadaan... Bila harga tiket menjadi murah, pihak syarikat penerbangan nie (xkisah la MAS ataupun Air Asia) akan amek untuk ikut cara lain plak cthnya melalui harga cukai yang sangat tinggi.
3. Kalau dahulu MAS mempunyai krew2 penerbangan yang mesra, skang nie dah jadi kurang. Diorg nie akan jadi mesra kalo ada pelancong-pelancong luar.
4. Air Asia akan mula memberikan tekanan yang lebih pada MAS untuk pastikan peneraju tambang rendah dikekalkan pada Air Asia.


Skang nie jom kita cuba buat perbandingan harga cukai untuk MAS dan Air Asia untuk penerbangan Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu pada 18 Januari 2009...

Kalau untuk Air Asia,









Kalau MAS,



Di sini kita boleh buat perbandingan sendiri....
Di mana yang patut kita pilih..
Tapi INGAT! Harga cukai / tax nie sangat cepat berubah....
Jadilah pengguna bijak...


* Untuk rakan2 UMS, belilah tiket awal untuk pastikan anda mendapat harga yang terbaik & menjimatkan.....

1 comment:

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...