5.24.2008

Penganjuran yg dipersoalkan????

Salam sejahtera...
Utk entry kali nie nak bercerita sket kisah Debat Perpaduan yg br abes...
Segalanya berjalan dengan lancar, alhamdulillah dengan keberkatan dari Allah SWT team UMS kali nie dapat masuk smpai peringkat separuh akhir..
Kami kalah dengan team UiTM dengan juri 3-2 dan margin 1.33... Sangat tipis... Usul yg diperdebatkan masa separuh akhir tue "Integrasi Nasional Asas Perpaduan Rakyat". Kalo kita mengambil kira dari pandangan penonton ataupun kita gunakan kaedah "jari menjadi juri", mungkin team UMS yg menang. Tapi dengan penghakiman yg dikira sebagai adil, kami terima kekalahan yg bermaruah tu...

Apa yg dipersoalkan sepanjang penganjuran Debat Perpaduan kali nie, sikap LO yang sangat tidak disenangi oleh kebanyakan pendebat yang hadir. Apa yang terjadi ialah LO langsung x bertindak mengikut tugas yang digariskan... Dari segi kemesraan, kecekapan dalam menyelesaikan msalah pendebat, mahupun dalam menjadi pemudah cara untuk kontinjen yang hadir..

Contohnya dalam perlawanan suku akhir di pagi jumaat yg hening... Di tengah-tengah kekalutan untuk menyelesaikan konsep perdebatan yg hanya 30 minit tue, time tue la LO nk mintak tandatangan utk surat itu dan ini... dah tue, bila cukup ja masa 30 minit, LO plak yg beri tekanan utk masuk ke dewan persidangan...apa la?? xdak plak dalm syarat perdebatan bahawa peserta kena masuk selepas masa 30 minit tamat. Apa yg ada, kalo peserta lambat dari 15 minit selepas 30minit waktu persediaan tamat, barulah tindakan penalti (iaitu kekalan diberikan) jika peserta gagal buat demikian..

Apa yg diharapkan, semua orang bolehlah ambil iktibar dari penganjuran Debat Perpaduan baru-baru nie.. Tahniah sekali lagi untuk team UMS yg berjaya smpai ke peringkat separuh akhir..

Nie pendebat yg membawa UMS ke separuh akhir..


Semoga bertemu lagi...

1 comment:

  1. hurmm.. congratess!! keep up ur debating skills ekk!! dr.ramadan

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...