4.24.2009

Transformasi yang aku lihat...


Salam semua..

Sory atas kelewatan entry untuk kali nie... Bulan nie amat bz dengan pelbagai perkara yang perlu disettlekan sebelu tamatnya pengajian di peringkat ijazah sarjana muda di UMS nie...

Selama dekat2 3 tahun kat Sabah nie, aku dapat tengok banyak transformasi terhadap persekitaran aku.. Tapi, hari ni aku just nak sharekan apa yang aku lihat, tengok dan pandang atas apa yang berlaku pada orang sekeliling aku bila aku buat perbandingan dari zaman tahun 1 dulu sampai la zaman yang dia dah nak abeskan pengajian skang..

  • Ada yang dulu masa awal2 masuk rajin ja gi masjid, solat jemaah.. Tapi skang dah kurang... Bzz ngan final project....
  • Ada yang dulu berjanji macam2 ngan parents, konon nak abeskan degree, mo dapatkan keja yang bagus. Dah tue nak support parents untuk apa saja... Namun, skang nie, mak bapak dah tak reti hormat... Time nak mintak duit pon xreti nak beradab dah...
  • Dulu masa awal2 masuk, kuliah rajin ja p.. Xpernah miss pon.. Bila dah final year nie, ada saja la yang sengaja tak p klas.. Sakit la, demam la, malas pon ada....
  • Dulu, masa awal2 masuk, rokok langsung xreti nak sentuh.. Tapi, menjelang habis degree, dah jadi perokok tegar...Adoi la...Bila nak jimat nie??
  • Dulu, masa awal2 masuk, xdak awek lagi.. Bila dah nak abes nie, awek lagi dia sayang dari mak bapak... Kalo boleh nak hidup serumah xmo kuar lagi dah....Walhal belum HALAL pon lagi..hurm...
  • Dulu masa awal2 masuk, RM300 tue boleh la guna untuk hidup at least sebulan... Tapi skang nie, RM500 pon xrasa apa2 lagi... Boros ja berbelanja.. Mana xnya??? Tetiap ari McD...
  • Ada yang dulu, cakap dia sopan, tersusun ja.. Skang nie cakap mcam nak cari gaduh ja.. Konon dah hebat sangat la....
  • Ada jugak yang dulu2 masa awal2 masuk nakal, banyak cakap... Tapi dah melalui kehidupan kampus, jadi lebih bersopan & tertib sket....(Bagus la nie..)

Kesimpulan yang aku dapat katakan, transformasi bebudak yang masuk U nie sangat menakutkan..Untuk tue, aku cadangkan kepada sesapa bebudak F5 ka, matrik ka yang dah nak masuk U nie... Kena persiapkan diri dengan kelengkapan ilmu sebaiknya.. Kerana semua perkara yang berlaku kat sini di luar jangkaan kita.(walaupun ada pihak U menjanjikan keselamatan terjaga)...Nie saja yang dapat aku katakan..Berdasarkan pemerhatian dan pemikiran..

1 comment:

  1. Mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan^_^ jaga kesihatan selalu ek..

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...