1.05.2009

Demonstrasi jalanan vs Palestin...


Sejak serangan YAHUDI sial ke atas tanah suci Palestin baru-baru ni, kita dapat melihat begitu banyak demonstrasi yang mengutuk serangan yang dilakukan ni..Seluruh dunia mengecam dan mengutuk melalui kaedah demonstrasi yang dikatakan paling baik dan paling efektif dalam "mengurangkan" serangan ke atas penduduk Palestin.

Begitu juga dengan hobi mahasiswa zaman dulu yang suka buat demonstrasi. Mungkin kalo mahasiswa zaman abad ke 21 ni nak buat demonstrasi biasanya melibatkan emosi & kebencian yang melampau ke atas sesuatu isu. Kalaupun bukan mahasiswa yang buat demonstrasi, rakyat yang "memahami" isu politik akan buat demonstrasi untuk memastikan suara mereka lebih didengari oleh pihak yang ada kuasa.

Jadi, dari situasi ni, dapat aku katakan bahawa demonstrasi merupakan salah satu kaedah yang digunapakai bagi memastikan suara (samada menyokong atau mengekspresikan kebencian terhadap sesuatu) dapat didengari oleh pihak berkuasa agar tindakan segera dapat dilaksanakan.Itu maksud demonstrasi yang dapat aku definisikan.

Namun, apa yang didapati serangan ke atas Palesin tetap berlaku dan demonstrasi tetap dijalankan setiap hari di seluruh dunia..

Bukankah kalau sekiranya masyarakat Islam seluruh dunia bersatu untuk menyerang Israel dah cukup????Timbul pulak soalan seterusnya...Bukankah kebanyakan negara Islam tiada kekuatan tentera yang cukup?? Bila umat Islam nak berjuang di jalan Allah???Cukupkah dengan hanya demonstrasi yang sia-sia????

Tepuk dada tanya Iman....

No comments:

Post a Comment

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...