8.15.2008

Kesan hedonisme berlebihan..

Assalamualaikum & salam sejahtera buat semua,

Hari ni nak bincang berkenaan isu acara hiburan yang kian membuak-buak di UMS.. Kronologinya bermula dengan Konsert Anuar Zain bersama dengan Deja Moss, diikuti pula dengan konsert Hujan yang xkurang mantap juga sambutannya... Kini dalam tempoh yang xkurang seminggu lagi, insyaallah akan ada lagi aktiviti-aktiviti keseronokan yang melalaikan di UMS...

Tidak dinafikan, dalam kehidupan manusia kita memerlukan hiburan dalam memastikan aktiviti kemanusiaan kita tidak terjejas. Namun, sekiranya ia berlaku secara berlebihan besar kemungkinan ia akan memudaratkan pihak kita..

Di sini saya cuba untuk membincangkannya secara lebih adil. Selalunya, bila kita bincang isu hiburan ni, pertuduhan secara rasmi akan dikenakan kepada "budak masjid" ataupun label terbaru di UMS, "budak ISEUMS" yang akan membuat tentangan. Mungkin saya langsung x layak untuk dikatakan sebagai budak masjid. Tapi, kepentingan hiburan ni kita kena tengok dari sudut yang positif.

Dalam Pelan Strategik PMUMS, telah digariskan bahawa kami di pihak MPP mahupun pimpunan mahasiswa yang lain, kami akan menyokong semua aktiviti kemahasiswaan yang berasaskan akademik dan peningkatan sahsiah. Sekiranya ia tidak berlandaskan perkara yang disebutkan, maka kami wajar untuk bertindak tanpa mengira samada saya ni budak masjid atau x.

Saya bagi contoh, kalau kita demam, preskripsi ubat yang akan diberi doktor ialah pil paracetamol 2 biji sehari. Tapi, kalau kita mengambil dos yang berlebihan, demam xmungkin kebah. malah, ia akan lebih memudaratkan..Ini contoh yang saya rasakan cukup kuat untuk membuktikan bahawa hiburan yang terlampau jika dianjurkan di UMS ni pasti membawa kemudaratan.Tuhan telah menciptakan manusia dengan beberapa entiti utama seperti roh, nafsu dan juga jasad.

Sebab ada nafsu, kita perlukan hiburan. Namun,kalau kita xda nafsu, mustahil kita ini digelar sebagai manusia kerana MANUSIA = JASAD + ROH + NAFSU. Xda salah satu entiti bukan manusia namanya.

Selain itu, kiranya hiburan yang terlampau ini berlaku di sini, mahasiswa di sini pasti akan mudah terlupa dengan perjuangan sebenar mereka masuk ke sini. Kita juga mungkin akan terlupa dengan apa yang perlu kita pentingkan dalam satu-satu masa. Saya sendiri pernah mencuba kehidupan yang penuh dengan hiburan selama seminggu, apa yang berlaku, saya jadi lebih lemah dari biasa. Malah, saya rasakan saya xmampu untuk berfikir secara lebih agresif & aktif.

Kesimpulannya, kepada rakan mahasiswa yang ada di UMS, anda perlu faham akan kepentingan hiburan dan kesan hiburan dalam kehidupan kita. Kadang-kadang tue berhibur biarlah hiburan sambil ingat akan kematian.. mungkin ni kaedah hiburan yang tampak menarik tapi menginsafkan..

1 comment:

  1. salam...aik,kalo sy tak silap,ada sorg laki ari tu bdiri tepi pentas utama konvo ambik video stacy.....

    ReplyDelete

Keindahan Bahasa

Kita sentiasa terbaik! - Aman RA But man is not made for defeat. A man can be destroyed but not defeated. - Ernest ...